Sneller werken, hoe doe je dat?

simon-kadula-8gr6bObQLOI-unsplash

Sneller werken, hoe doe je dat?

Geloof het of niet, maar het is echt mogelijk om sneller te kunnen werken zonder in de stress te schieten. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is je werkwijze een beetje aan te passen. Zo kan je op een werkdag wat tijd besparen en hou je dus meer tijd over om te genieten.

Focussen

Veel mensen hebben last van het feit dat de taken die ze moeten doen moeilijk op tijd afgerond kunnen worden. Daarnaast komt het vaak voor dat mensen met meerdere dingen tegelijk bezig zijn. In veel gevallen komt dit omdat mensen niet goed focussen.

Sneller werken komt alleen goed wanneer je leert focussen. Ook al gaat dit niet heel snel, er zijn een aantal eenvoudige manieren waarmee je snel je focus kunt verbeteren. Hiervoor zijn een aantal manieren. Welke voor jou het beste werkt is een kwestie van uitproberen.

firmbee-com-SpVHcbuKi6E-unsplash

Routine

Stel je voor dat je iedere dag een uur bezig bent met telefoongesprekken voeren, een uur met rapporten verwerken en ook nog eens een uur met de administratie. Dan zou je dag er eigenlijk iedere keer weer hetzelfde uitzien.

Toch is dit niet het geval. De meeste mensen kiezen ervoor om de activiteiten die ze dagelijks moeten doen steeds in een andere volgorde uit te voeren. Dit kost je veel meer tijd dan wanneer je iedere dag dezelfde volgorde aan zou houden. Routine gaat een stuk sneller.

Prioriteiten

Het is verstandig om eens goed naar je dagelijkse activiteiten te kijken. Hoeveel hiervan zijn daadwerkelijk jouw verantwoordelijkheid? Het is niet te doen om sneller te werken als je ook nog het werk van iemand anders aan het doen bent.

Daarom is het belangrijk om op tijd nee te zeggen. Zorg ervoor dat je altijd eerst je eigen taken uitvoert voordat je besluit om er werk bij te nemen. Het is belangrijk dat je voor alles eerst je eigen prioriteiten stelt.

Takenlijstje

Een takenlijstje maken is altijd een goed idee. De reden hiervan is dat je met een takenlijstje altijd een duidelijk overzicht hebt met werkzaamheden die nog gedaan moeten worden. Het is slim om de werkzaamheden die het meeste tijd kosten als eerste op de lijst te zetten.

Doe wat je moet doen

Dit mag simpel lijken, toch blijkt uit de praktijk dat veel mensen hier meer moeite mee hebben dan ze in eerste instantie denken. Het is helaas zo dat er altijd taken zijn die echt minder leuk zijn. Daar zie je tegenop om aan te beginnen.

Deze taken moeten toch hoe dan ook gedaan worden. Daarom is het beter om er meteen aan te beginnen in plaats van ze uit te stellen. Door uitstelgedrag gaan deze taken je nog meer tegenstaan. Daarom kan je ze beter nu meteen maar gedaan hebben.

MEER TE WETEN KOMEN

Automatisering

Kostbaar